Friday, September 16, 2011

First Oncall

Salam peeps!

U know what, semalam kan 15 september.. is a day where i turn 21!! thanks kepada semua kawan2 yg sudi mengingati tarikh tersebut.. i didn't feel special, i didn't feel happy, i didn't enjoy my birthday.. and i felt lonely.. Anyway, saya dah 21!! sepatutnya dah dapat kunci kebebasan lah kan? anyway.. bukan nak cite psl birthday, tapi nak cite, saya oncall pada tarikh tersebut.. my first oncall! What a lucky birthdaygirl having oncall on her birthday!

Saya sampai ward lebih kurang pukul 7.50.. jalan sorang-sorang, tak ada teman.. sedih kot! =( tapi muka tetap senyum..=) Sampai-sampai ward, pergi cek new admission after 5pm.. So, saya jaga team B ward 7 Utara.. Oh ada 2 new admission.. kalut pergi clerk patient.. Sorang unable to speak sbb weak sgt, kes biasa je, Acute Coronary Syndrome(ACS), sorang lg saya sempat clerk sikit, kes typhoid, clerk sama-sama dgn HO.. so, saya curi points HO, dan HO tu pun ada gak curi points saya.. hihi.. ye la, sharing is caring kan?

Dalam pukul 8.15, kitorang start ward round.. start kat wad 8 dulu.. halamakkkk, dr ni suka tanya soalan la pulak.. Saya berdoa dalam hati, saya tak kena soal.. hihi.. Lepas tu, kitorang turun ward 7 Utara, sampai kt patient freshly admitted, dr tu suruh present.. nasib saya baik, at least saya sempat clerk patient tu td even sekejap je, i just collect a few important points je.. Lepas tu, kami ke ward 7 Selatan, dr panggil nama saya, eh dia tak kenal nama saya, mestilah dia tgk dekat nametag saya, "Haaa Fadzleen? W stands for Wan ke?" Me pun jawab.. "yes dr!".. " You're from Kelantan?" Me just smile.. Dr cakap, "common Kelantanese, staying in kelantan, studying in Kelantan".. huh.. dalam hati saya cakap, "so, whats wrong with me being a Kelantanese????" Kenapa ramai sangat orang anti Kelantan? Saya tak ada pun nak bias orang yg negeri2 lain.. Takpelah, small matter.. Buat apa nak rasa kecik hati, mungkin dia bergurau je.. "Ok, Fadzleen, present this chest X-ray.., jangan malukan orang Kelantan" Huh!! Aku plak yang kena.. You just imagine la kan, 5 months holiday, apa lah sangat yang saya ingat.. and dulu masa pre-clinical years, saya memang tak pernah serius time belajar baca x-ray.. So, hentam aje lah labuuuu.. "Ok doctor..This is a chest xray of a patient named Mr X, taken on 14 September, this is a PA view xray, no rotation by the evidence of equal distance between midclavicular ends and spinous process at both sides.. Dr pun menyampuk "What?? rotation??? the correct word is rotated! " so saya senyum saja.. "oh ok, then.. the collimation is adequate.. Dr menyampuk lg, 'What?? Collimation? Whats that?? first time saya dengar perkataan tu!" " Collimation is like exposure dr.. It includes the soft tissue, so i think the collimation is adequate" Dr pun cakap, "ok, saya tak pernah pulak dengar word tu zaman saya dulu" Sambung lagi, "The lung is hyperinflated by the evidence of blablabla, no cardiomegaly, and emmm, i think the diaphragm is flattened.. Dr ckp, "Which side? Don't afraid to show me with your pen!" "Here doctor, the right side of the diaphragm" Dr pun ckp. "ok, so why do you think the diaphragm is flattened?" Ok dah2 saya memang tak tahu.. sebab saya dah lama x study x-ray.. Saya senyum je dekat dr dan saya rasa macam bodoh gila, rasa macam loser!! T___T

Ward round malam tu habis pukul 11.30 malam.. Saya berdiri sejak dari pukul 7.30 malam.. Sakit gila pinggang, tumit, kaki dan segala-galanya.. What a day!! My birthday sucks!!

Dr, kalau kita jumpa lagi lepas ni, saya nak tunjuk dekat dr yang saya dah pandai baca x-ray!!! Serius ni!! and thanks dr, dr sangat baik sebab sudi ajar saya dan bagi saya good stressor.. Saya akan belajar bersungguh-sungguh!! =)


Thanks for reading!

1 comment:

Sr. Maryam Fatanah said...

Dr tu mcm suka menyakat jer..by the way i dont think its wrong pun blaja di negeri kelahiran kita sndiri..doktor tu jelez tu

Awak mungkin suka baca ini :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Please click 'Older Posts'
The Loner says Thank You =)