Monday, April 29, 2013

Pucat lesi! Pucat lesu!

Hari ni masuk hari ke 10 saya berpantang.. Berpantang dari segala pantang larang yg saya create sendiri..
Tapi saya mulakan slow-slow je..  Awal-awal tu saya mulakan makan nasi sekali saja sehari, dinner ganti dengan roti.. Kemudian saya mula cut portion nasi.. Dari nasi yang membukit menjadi setengah bukit, kemudian menjadi bukit yang telah ditarah dan botak.. haha!

Tak nak cerita lagi plan penuh, bukan apa, takut tak menjadi.. Haha!
Nanti korang cakap indah khabar dari rupa.. hihi..

Cuma nak cerita apa yang jadi dekat saya semalam.. Saya jadi semakin obsesif dengan pengambilan makanan saya.. Sejurus saya bangun tidur, terus saya togok air sebanyak 1Liter sebelum pergi ambil wudhuk untuk solat Subuh.. breakfast saya hanya dengan air masak.. Water therapy lah konon!! Kenyang dan kembung! Kemudian, dalam pukul 10 pagi, baru teringat saya belum breakfast dengan makanan, hanya air kosong.. Kemudian, saya ke cafe dan memilih 2 biji kuih.. Dua bijik je der!! Sebiji karipap keledek dan sebiji sosej roll mini.. dua biji berharga rm0.80.. Saya pun duduk dan makan.. Saya gigit sosej roll, pptuuihh, minyaaaaaak!! Berminyak!! Kemudian, saya kikis-kikis kulit sosej roll dan tinggallah sosej potong 16 seciput saja.. Beralih ke karipap keledek, pegang dengan plastik pun dah nampak berminyak-minyak.. akhirnya, saya makan inti yang tengah saja.. Jadi, kesimpulannyam saya makan sebahagian dari sosej potong 16 dan inti keledek yang secuit itu..

Selepas habis kelas dalam pukul 12 tengah hari, saya terus pulang ke bilik asrama.. Pukul 2.30 petang saya ada radiology presentation.. Pukul 2.15 saya bergerak untuk ke bilik konferens di radiology department.. Kepala memang berputar-putar, mulut asyik menguap, mata pun kabur.. Selepas presentation, kawan-kawan bertanya, kenapa saya pucat? Saya pun belek muka dekat cermin, betullah!! Bibir saya yang merah bertukar jadi putih! Kulit jadi lagi putih, macam tak ada blood flow lansung.. Tangan sejuk macam kat dalam peti ais.. Masa present pun saya dah macam tak bermaya.. Tapi, saya cuba gagahkan jua.. Kemudian, baru teringat, sekarang sudah pukul 5 petang dan saya cuma berbekalkan tenaga tak sampai 100 kcal..

Nasib baik lah tak pitam.. Malam tu ada night duty dekat emergency.. Saya pun cek blood pressure dan pulse.. BP saya low yang amat!! Manakala pulse presure saya ialah........ Treng teng teng!! 124 beats/min!! I was tachycardic!! Huh, adakah ini penangan diet obsesif.. Sungguh lah tidak menyihatkan..Mulai sekarang saya berazam, saya tak nak lagi praktis diet tak seimbang.. Kesian body saya, tuan dia nak sangat kurus, sampai memakan diri..

Ingat hang boleh hidup ke dengan minum air je?? Jadi anorexia baru tau!! Nauzubillah!!

No comments:

Awak mungkin suka baca ini :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Please click 'Older Posts'
The Loner says Thank You =)