Sunday, April 7, 2013

Apakah gerangannya?


Suatu malam yang hening,
Dalam kamar yang gelap,
Bertemankan cahaya bulan sayup-sayup,
Beku dalam kesejukan penghawa dingin..
Mata degil sungguh, lansung tak dapat lelap..

Lama saya fikir, fikir tentang segalanya..
Tentang diri sendiri, tentang diri ini dan Dia, tentang keluarga, tentang masa depan, tentang dia yang jauh..
Di pengakhiran malam itu, akhirnya fikiran saya hanya tertumpu tentang seseorang, tentang dia..
Titisan jernih akhirnya tumpah jua, tewas dalam pertempuran diri sendiri..

Saya fikir dan fikir tetapi tiada jawapan saya temui..
Suatu rasa aneh yang tak dapat saya kenalpasti..
Hadir di segenap nafas..
Sesak.. Saya jadi sukar bernafas..
Apakah gerangannya rasa itu?
Sungguh ajaib, sukar diceritakan..

Kadang ia memberi kemanisan yang amat sangat..
Kadang ia memberi kepedihan yang saya tidak tahu cara rawatannya..
Rindu, mahu dan perlu bersatu..
Namun disulami kecewa dan marah,
Yang pasti, perasaan keliru mendominasi..
Apakah gerangannya rasa itu?
Aneh.. Pelik..

Saya seperti sudah terperangkap..
Dalam jerat yang saya ciptakan sendiri..
Termakan kata-kata sendiri..
Saya yang dulunya sangat benci pabila berbicara tentang kasih..
Lansung tidak memberi diri peluang.. Cukup benci.. 
Cukuplah luka lama yang berparut di jiwa ini..
Saya takut.. Takut ia terhiris dan berdarah kembali..

Akhirnya, saya capai surat cinta Pencipta..
Mengharapkan jawapan dari yang di Atas..
Ya, Dia punya jawapan untuk segala kekusutan..

Dan fajar mula menunjuk diri,
Dengan dia masih di minda..
Ya Tuhan, tunjukkan rahsiaMu bila saja hambaMu ini bersedia..


Ceritera hati.
Jujur.
~Fadzleen Ezyani~

No comments:

Awak mungkin suka baca ini :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Please click 'Older Posts'
The Loner says Thank You =)