Thursday, May 5, 2011

Kenapa saya kerja??

Assalamualaikum..

Lamanya tak jumpa kan?? hehe..
Sedar tak sedar dah sebulan lebih saya cuti..
Tapi sibuk yang amat..
Padahal meniaga kecil-kecilan saja.. Tapi penatnya mengalahkan menteri.. hehe..

Kenapa saya meniaga? Ramai yang tanya.. Eh, bakal doktor pun nak kerja sambilan.. Bibik pun juga ada bertanya.. "Kenapa Onie jual baju segala, wang kan udah banyak".. 
Bibik Bibik.. Onie mana lah ada duit.. Duit biasiswa?? itu duit rakyat.. Duit abah ma?? Oh, itu duit mereka, Onie tak akan sekali-kali mintak..

Sudah tiba masanya saya rasa saya belajar cari duit sendiri.. Umur saya dah 20 menginjak 21 akhir tahun nanti.. Malu! Malu kalau tak mampu nak menyara diri sendiri.. Malu masih mengharap ma abah.. Lagi pun saya bukanlah dari keluarga yang kaya raya.. Sederhana saja.. Kalau time cukup bulan, ma abah dapat gaji, mewahlah sikit makan.. Boleh lah makan fast food.. tapi kalau dah akhir bulan.. ermm.. normal lah kan.. orang makan gaji.. Sebab itu lah saya tak nak susahkan ma dan abah.. 

Alhamdulillahm bisnes saya dapat sambutan walau kecil-kecilan.. Tak menang tangan.. Ma tanya, "Onie guna ayat pelaris ke?" Eh.. mana ada.. Bagi saya kalau kita niat ikhlas, tak menipu, insyaAllah ada rezekinya.. Yang penting kita usaha, hati mesti mau bersih.. 

Kalau lah saya tak meniaga, saya mungkin akan cari kerja.. Kerja apa? Saya tak kisah.. Jadi pembantu rumah pun saya sanggup.. Jual burger pun saya sanggup.. Saya rasa saya tak malu untuk buat semua tu.. Kenapa nak malu? Kita kan mencari rezeki yang halal.. 

Kadang, bila saya pergi pos barang2 pelanggan, pakcik makcik dekat sana akan tanya saya, meniaga online ke? Saya hanya mengiyakan.. Time pergi ambil stok barang, saya pakai macam orang2 kampung je, selekeh.. Sesuai lah kan meniaga kecil2.. ala2 makcik dekat pasar.. bawak plastik hitam besar di kedua2 belah tangan.. Hurmm..Mereka pasti akan memandang rendah pada saya.. Nampak muda lagi.. Tapi tak sambung belajar.. Hurmm.. Takpelah.. Dua tiga tahun lagi, kalau pakcik makcik jumpa saya dekat hospital, mungkin baru nampak saya ni macam mana.. Budak perempuan yang malas belajar atau apa.. Takpe.. Saya simpan dalam hati je.. Apa yang penting?? Hati kena ikhlas.. hehe..
  
Ok lah.. saya nak sambung kerja.. Pada kawan2 yang bercuti, selamat bercuti ye!! Manfaatkan cuti anda sebaik-baiknya! =))






3 comments:

Ainur Naseeha Roslan said...

wahh...kagum! nak join gak!

Fadzleen Ezyani said...

meh2 join.. majulah industri perniagaan utk tanah air.. ;D

Ainur Naseeha Roslan said...

eh kak onie jual ape ye?

Awak mungkin suka baca ini :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Please click 'Older Posts'
The Loner says Thank You =)