Monday, February 14, 2011

Terapi Syukur

Salam wbt..

Pernah tak awak dengar orang cakap, nikmat Tuhan tu tak terkira, banyak sangat, countless.. Tapi pernah tak jugak awak atau saya cuba nak kira nikmat tu? Tak pernah kan? Sebab tu kita semua jarang sekali nak bersyukur.. Terima kasih kepada Cik Naddo dan Cik Ainin sebab memperkenalkan saya dengan apa yang dinamakan Mencari 10 Syukur.. Terapi syukur ni lebih kurang macam Cognitive and Behavioural Therapy lah.. dak2 medic mesti tau.. hehe.. ok, InsyaAllah mulai hari ni saya nak mulakan terapi yang saya kira sangat terkesan di hati ni..moga-moga kita semua jadi hambaNya yang bersyukur.. *kenapa tetibe saya jadi siyes?* ;D

Saya tak nak mulakan dengan yang heavy2 dan rigid.. sebab nnt ia akan jadi boring.. benda simple-simple pun kita kena syukur jugak kan? =)

1) Saya bersyukur sgt2 saya dpt belajar dekat dgn rumah.. Saya bukan pelajar Mesir yg tak aman.. For your info, saya penah cipta rekod drift dari rumah sampai ke pintu pagar usm dalam masa 6minit.. hehe.. Orang sebok2 homesick, saya dah sampai umah..Orang sebok2 cari tiket balik raya, saya da sampai umah.. Jadi, ALHAMDULILLAH..

2) Saya bersyukur sgt2 sebab sekarang saya dah ada pacar!!! Kekasih hati intan payung pengarang jantung.. Sape? Nama dia Maisarah, anak kecil, umurnya 9months, yang cantik dan pintar bangat! Saya dapat peluk dia, saya dapat cium dia sepuas hati.. Kalau saya sedih, saya ada dia untuk buat saya senyum.. Tengok dia tidur pun dah buat hati tenang.. Jadi, ALHAMDULILLAH..

3) Tadi saya exam OSCE, semalam saya exam SEQ.. Semua soalan pun saya rasa saya kantoi.. Allah je yang tau betapa hancurnya hati saya.. tambah2 lg most of my friends dapat jwb dgn baik.. Dapat result bape2 pun, saya redha je.. At least, saya tau saya buat salah.. Dan exam ni bukan exam Professional.. Jadi, saya masih ada masa dalam sebulan lagi untuk betulkan kesalahan saya.. Jadi, ALHAMDULILLAH..

4) Saya syukur sgt2, abah call saya pukul 9pagi tadi.. tanya "Onie exam pukul berapo?" Saya cakap "Pukul 2 sapa pukul 4.. abah tolong doa ko Onie deh! Onie takut sangat ni".. Abah cakap, "Abah doa sokmo ko anok abah.. Ok lah, abah kat ofis ni, k Good Luck Exam.. Salam".. Ma pun ada hantar mesej, "Buat yang terbaik deh, selawat banyak2 sebelum masuk dewan".. Saya syukur, saya masih ada orang yang sayangkan saya.. Jadi, ALHAMDULILLAH..

5) Saya syukur sangat2, buat masa ni, saya takde pun nak fikir pasal cinta.. yang kononnya best ea kawan2? Entah.. Umur dah 20 tapi hati masih tak terbukak utk lovey dovey thingy.. Mungkin Allah masih jaga hati saya kot.. Lagipun, ma dah ada calon untuk Onie kan ma? hehe.. Saya tak kesah je.. InsyaAllah pilihan ibu adalah yang terbaik.. Jadi, ALHAMDULILLAH..

6) Saya syukur hari ni dapat jugak saya jumpa nasik.. Pukul 7.10pm, baru dapat sesuap nasik.. Inilah penangan exam medic.. At least, saya dapat makan.. dan sekarang perut saya dah full.. dan sekarang tengah mengunyah Snickers plk.. tak macam saudara2 kita kat negara2 miskin kan.. kesian kat dorang.. Jadi, ALHAMDULILLAH..

7) Saya syukur sgt2 sebab hari ni saya sempat hadir ke surau lagi.. dapat jemaah sama-sama dengan member2 yang best bangat! Saya happy sangat, Allah masih jaga saya, Dia tak pernah tinggalkan saya, Dia bukak hati saya.. Better late than never, right? Jadi, ALHAMDULILLAH..

8) Tetiba saya teringat DAH.. DAH tu kancil saya yang dah berumur lebih 1 abad, kete turun temurun.. Walau abah tak mampu nak beli kete baru untuk saya, takpe abah.. Onie syukur sgt dah ada kete ni.. At least, saya ada transport dan boleh balik umah hari-hari untuk jumpa Maisarah!! Jadi, ALHAMDULILLAH..

9) Esok cuti Maulidurrasul.. Saya syukur sangat.. Saya ada satu hari untuk study exam clinical dan MCQ.. Dan malam ni, saya dapat tulis blog.. Pasni leh sambung study.. Jadi, ALHAMDULILLAH..

10) Tadi saya nampak dia.. Tapi hati saya diam, tak kata apa-apa, tak macam dulu.. Saya syukur sangat2.. Dan saya tak nak buang masa untuk hal-hal yang bukan milik saya.. Jadi, ALHAMDULILLAH..

Segala Syukur kami panjatkan kepadaMU.. Terima Kasih Ya Allah atas segala nikmat..

Ok lagi 5 minit nak ke pukul 10 malam.. Ok, masa untuk book war!! Bubye semua!!

Salam alayk.. =))

No comments:

Awak mungkin suka baca ini :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Please click 'Older Posts'
The Loner says Thank You =)