Sunday, March 13, 2011

Kisah adik dan Al-Quran

Hari Jumaat baru-baru ini, saya pulang ke rumah.. Tak tahan lagi rasanya dengan nota-nota yang tiada penghujungnya.. Kebetulan adik saya cuti sekolah.. Dia pasti bosan di rumah.. Hanya bertemankan Ma, Bibik dan Si kecil Maisarah.. Lagipun, ma ada hantar mesej, "Onie, balikla kejap.. Haqim(adik) nak guna laptop tapi Onie tak balik, kesian dia.. Ma masak banyak hari ni.. Ikan cencaru sambal hok onie suka pun ada ni.." Hati kecil saya mencair, tak tahan dengan rayuan seorang ibu.. Tengok, hanya dengan alasan masakan ibu, mudahnya saya tergoda dengan godaan ma.. =) Tambah2 lagi sebab kasihankan Haqim.. *balikla sekejap, release tension, minggu depan study lagi*

Pulang saja ke rumah, nampak Si kecil Maisarah.. Hilang stress.. =) Cabut sahaja tudung, saya sudah duduk di meja makan, tanpa disuruh.. hehe.. Kari ikan bawal, ayam goreng, brocolli+kubis goreng dan kesukaan saya ikan cencaru masak sambal.. Tak lupa sambal resepi ma yang best sangat!! Berasap-asap telinga saya makan.. Dua pinggan nasi, itu sudah pasti.. =) Masakan ibu memang yang terbaik di dunia.. Sambil makan, sambil melihat keletah Si Maisarah yang sedang bermain air di dalam besen di sinki dapur.. Hilang stress lagi.. =)

Usai makan malam (6.30petang), haqim datang duduk sebelah saya sambil mengunyah kismis.. "Kismis dari mana tu Qim?"saya bertanya.."Haqim dapat hadiah, ustaz bagi".. "Oh..sempena apa?" "Paling banyak hafaz Quran dalam kelas..ustaz pilih 2 orang setiap kelas".. "Wah, bagusnya.. Haqim dah hafal berapa surah dah?" "Juzuk amma(30), surah yasin, surah assajdah, addukhan, dan 11 muka surat AlBaqarah" "Ooooo.." "Kak Onie nak?" Saya pun ambil kismis itu dan makan bersama Haqim.. Dalam hati saya berkata, "Subhanallah, adik aku betul-betul insan terpilih.. Aku ini sudah 21 tahun hidup di dunia, membuang masa.. Surah Yasin pun masih lupa-lupa..Astaghfirullah"

Oh ya, Haqim berumur 13tahun (Tingkatan 1).. Abah hantar dia ke Maahad Tahfiz Sains.. Ok, kita sambung cerita.. Malam itu, saya keluarkan nota musculoskeletal dan duduk di sofa.. Pasang lagu di laptop, supaya tidak mengantuk.. Tahu sahajalah lagu-lagu kesukaan saya bagaimana kan? Kalau tak ada lagu-lagu cinta, memang tak sah.. Kemudian, Haqim pun datang.. Basah bajunya, baru lepas ambil wudhuk.. Dia bawak bersama pensil case, buku tebal mcm buku log tapi nampak macam Al-Quran yang kosong, dan sebuah AlQuran.. Hurmm.. Barangkali nak datang buat kerja sekolah bersama-sama.. Saya pun leka tengok dia menulis.. Oh, rupanya buku yang ala-ala Alquran kosong tu dipanggil, "Buku Tulisan Ayat".. "Ustaz cakap lepas hafal 3 muka, salin 3 muka tu dalam buku ni" Oh,begitu.. *Dalam hati berkata, maksudnya "Hafiz" ni sentiasa berada dalam keadaan berwudhuk..Syaitan pun tak berani nak ganggu.."

Dan tulisannya, Subhanallah, cantik! Macam Alquran betul-betul.. Tulisan ruminya pulak, Astaghfirullah, macam cakar ayam.. hehe.. Mungkin adik saya ini lebih banyak menulis jawi.. Ya lah, kerja sekolahnya menghafal dan menyalin AlQuran.. "Haqim, jadi maksudnya, kalau Haqim dah habis hafal semua, Haqim akan salin sebuah AlQuran, macam tu? "Iyup", dia menjawab sambil tekun menyalin.. "Nanti Haqim ajar Kak Onie ya macam mana cara Haqim hafal Quran.. Kak Onie pun nak hafal jugaklah".. "Kalau kat sekolah, Haqim talaqi dulu dengan ustaz, baru boleh hafal dengan bacaan yang betul.." "Oh macam tu.. Kak Onie talaqi dengan Haqim je lah..hehe" Haqim sengih je.. hehe.. Kemudian, saya tekan 'pause' pada playlist lagu saya.. Ya lah, adik menyalin AlQuran, kakak menyanyi-nyayi.. Tak tele..

Haqim..Haqim.. Adik saya seorang ni dah banyak berubah.. Walau sikap gila-gila tu masih ada.. hehe.. Kalau dulu, saya selalu memarahi dia.. Malas buat itu, malas buat ini.. Alhamdulillah, sekarang saya nampak perubahan.. Malah saya tahu, tak lama lagi, dia sedikit sebanyak yang akan merubah saya.. Saya tengok dia hafal Quran, sejuk hati.. Saya pun rasa nak hafal.. Moga-moga Allah permudahkan urusan adik saya.. "Haqim, nanti Haqim balik bulan depan, Kak Onie nak tengok Haqim bawak balik hadiah kismis lagi ya! Hafal banyak-banyak ok? Kak Onie tau adik Kak Onie memang bijak!" Dia jawab "Bereh".. Haqim memang pantang dipuji.. Kami sama-sama ketawa.. Dan saya meneruskan pembacaan blok Musculoskeletal saya dan dia meneruskan kerjanya......



p/s: Kepada kawan2 yang dah stress gile study, da rasa macam blackout, saya suggest baliklah rumah.. pergi amek tiket.. Balik 2,3 hari pun takpe.. Tak effectnya study tu, malah lebih refresh rasanya.. Balik tengok wajah mak dan ayah dapat pahala kan? Redha mak ayah pun penting juga.. Bila ibu bapa dah restu, ilmu pun senang je nak masuk.. Jangan study study study je ok.. 


Dan saya dapat satu pengajaran lagi balik rumah kali ni.. Jangan sesekali lupa AlQuran.. =)


 

6 comments:

Naddo said...

sy sgt sgt sgt ske baca entry nih..:)
mcm nak nangis bace..
haqim! leh jadi adik angkat topies nh..hehe

Heart Owner said...

onie..smlm aku g bekwoh..
jmpe sorg budak tu muka mcm aqim!!!
cuma die x tembam la..hehe
*maybe aqim skang pon da kuwus?

Fadzleen Ezyani said...

Naddo: hehe..mekaseh..i pun rase nak nanges..wakaka..nnt sy propose Haqim jadi adek angkat topies ye.. ;D

Heart Owner: muka cam Haqim tapi kurus? tak dapat aku bayangkan..hehe..aku tgk sama je Haqim dari dulu sampai sekarang, dok asrama makan ayam jugak, dia kata..hehe

FurBall said...

pergh..hebat lah adik hg..respek..

makanan mak sendri mmg paling sedap..kalu stress2 study tuh..baca2 lah jugak quran..~_~

Fadzleen Ezyani said...

FurBall: ahaha..xde la hebat sangat..saja buat ayat menyayat hati.. *nada seorang kakak yg jeles..ngehee*

yes yes! makanan mak sendiri plg sedap.. Al-Quran jgn lupa..itu ubat penenang ala2 sedative.. =)

Anonymous said...

Great post

All the best, A
my site

Awak mungkin suka baca ini :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Please click 'Older Posts'
The Loner says Thank You =)