Thursday, August 6, 2015

Our 2nd Vacation - PERTH, Western Australia

Salam..
Seperti yang dinyatakan di post lepas, marilah kita bersama-sama mengulang kaji pengalaman lepas dan seterusnya diabadikan ke dalam blog ini (Selepas dipujuk rayu oleh si dia). 

Ok, back to the main topic! Sebenarnya, perangcangan untuk ke Perth atau boleh saya katakan perancangan bulan madu ini adalah 100% oleh encik suami. Masa merancang tu baru encik tunang. Hehe. Aku memang tak involve lansung dalam planning ni semua sebab aku memang selalu fail bab planning. HAHA! So, he bought the tickets, he booked the hotel, he did some good research on interesting places to be visited+public tansport, he went to the money changer, he did both of our visa (nak masuk Oz kena ada visa),  he did everything. I love you sayang. Aku pulak sibuk dengan persiapan kahwin. Memang busy buat preparation untuk wedding memandangkan semuanya aku buat sendiri. So, aku memang tak ada masa langsung nak tanya pasal destinasi bulan madu apatahlagi nak tolong plan sama-sama. Hehe. Lagipun, baru rasa special sikit kan, orang tersayang nak buat surprise kat kiteeee? Haksss!!

So, last minute sangat dah, aku masih tak bertanya nak kemana kita ni lepas kahwin? Mungkin si dia dah penat tunggu aku dan kalau lambat nanti tak sempat prepare barang pulak, last-last dia tanya aku, "Awak tak nak tanya ke kita nak ke mana honeymoon nanti?" Dan barulah aku tanya, HAHA! Tak boleh harap punya cik tunang. Dia bagi hints, "Start dengan huruf A". Aku pun berteka-tekilah, "Aloq Staq?" Bukan. "Ayer Hitam?" Bukan. "Arab?" Bukan. Amsterdammmm, Tulipss?? Bukan. -_- Hampa. "Ok lagi satu hint, nanti kita pegi end of May, masa tu musim autumn, awak cari la" So, aku start lah kerja menggoogle. And found the answer! Australia!! Argghhh!! Thank you sayang!! (sayang tu silent je sebab tak kahwin lagi..hehe) So which part of Australia? Itu adalah soalan yang aku tak pernah tanya sampailah aku pergi airport and tengok itinary. Sampai hari majlis pun, semua orang dok bertanya esok nak pergi mana? Australia kat mana? Errrr.. taktahu! Padahal keesokan harinya tu dah hari penerbangan. *Kenapalah-blur-sangat-aku-ini*   

Oh ya, kami ke Perth sehari selepas majlis di rumah aku. Express gila kan? Ya lah, cuti ada 5 hari je babe! Lepas cuti, kena start tagging 7am-12midnight seminggu. Memang tak berhoneymoon dah. Express pun express lah. Janji honeymoon. Hehe.

Excited tak payah cakap la. Excited sangat! Excited gila! Dah la pergi lepas kahwin kan! Kalau sebelum kahwin, kau pergi Eropah ke Arab Saudi ke mana-mana lah, sengih jauh-jauh je la. Berjalan dan melancong bersama insan yang paling kita cinta, tanpa memikirkan masalah apa-apa, itulah yang paling terbaik. You got to feel it babeh! So, siapa tak kahwin lagi, cepat-cepatla. Takkan telan air liur je orang dok cerita ni? Teehee!!

Ok, untuk entry yang pertama pasal Perth, aku cerita apa yang aku bawak je la. Sebab yang lain-lain memang aku clueless. Nasib baik la bukan suami yang kemaskan barang, aku bawak diri je. Lagi teruk! Haha. So, kami pergi end of May. Google cakap time ni baru je nak habis autumn, baru nak start musim sejuk. So. suhu paling rendah pun dalam 10 degree celcius saja. So, aku bawa pakaian biasa macam jeans, tshirt, stoking, telekung. Dress tak payah la, nanti masuk angin, sejukkkk!! Just bawak spare satu jacket. Tak perlu winter coat or trench coat pun kalau tak ada. Aku bawak satu winter coat yang tak berapa tebal pun. Just nice untuk weather masa tu. Coat yang aku baru beli online, murah je, tak sampai ratus-ratus pun, RM70 kot tak silap aku. Dah la comel juga. Kalau pandai cari, mesti jumpa punya. Apatah lagi, online shopper tegar macam aku, wajib jumpa. Si dia tegur, lawa coat? Mesti mahal ni. HAHA. Mahal lah sangat! Setakat nak bagai 2-3 hari, pastu tersadai dalam almari, tak perlu rasanya yang mahal-mahal atau berjenama. Tapi, comel dan fashionable itu penting! Heeee..

Makanan segera pun kitorang bawa. Kami sempat pergi shopping makanan pagi sebelum berangkat tu. Kami bawa 2 luggage bag (cabin size), dia bawa satu back pack, aku bawak satu handbag. Satu beg besar tu kami isi makanan, satu lagi beg besar tu semua baju aku (seram kan isteri yang sorang ni, semua benda nak bawak). Baju dia dalam backpack kecik tu. Teehee. Maka
*nan apa kami bawa? Maggi (wajib!), canned tuna, mushroom soup yang serbuk dalam packet tu, bubur segera (tak sempat makan pun), mayones dalam packet, snickers, kitkat, jeruk jambu batu (pun ada?), Milo 3in, Horlick 3in1, bun, roti Gardenia jumbo dan lain-lain kudapan ringan. Nasib baik lah lepas semua ni kat imigresen. Dah lah satu beg besar. Alhamdulillah. Kami bawak ni sebab tak kenal tempat orang, tak tau mana halal mana tidak. So, bawak semua ni "just in case".

So, inilah hasilnya. So, breakfast dah lepas. Siap bawak bekal sandwich lagi pergi jalan tau? Korang tahu tak makanan dekat sana mahal gila nak berbanding dengan duit kita. Boleh menangis air mata darah. Yang dekat gambar ni, yang dibeli hanyalah susu satu tub tu (i love milk so much!! wajib ada dalam fridge walau pergi melancong), paratha bread dan coleslaw. Itupun memang tilik betul-betul dah takde gluten, takde yang pelik-pelik. Kami beli di Woolworth Supermarket dekat Perth City. Sedap sangat rasa makan macam ni bila dekat tempat orang kan. Air mineral haruslah dimasak tiap-tiap hari di bilik hotel sebab sebotol air mineral harganya dalam 4 dollar, kalau convert dah RM12 lebih. Beli sebotol bolehlah sengih lagi, pastu memang tak lah!

Ubat-ubatan pun aku bawa. Yang ni wajib. Kata pergi berjalan dengan doktor peribadi kan? Hehe. Aku bawa Paracetamol (manalah tau kena demam ke), Loratadine dan Piriton (penyakit allergic aku bila-bila masa boleh datang), Buscopan (in case tersakit perut silap makan ke), Lomotil (in case terdiarhea), Ventolin Inhaler (yang ni untuk aku sorang, pengidap asthma tegar). Lagi aku bawak minyak angin Cap Kapak, Minyak Yuhyi Cap Limau dan Pil Chi Kit Teck Aun (yang ni takde dalam pelajaran doktor, tapi aku dah terpercaya akan keberkesanannya..haha)

Satu lagi tips, sentiasa bawa botol air dalam handbag. Sebab memang takde air dalam toilet. Air hanya boleh didapati di sinki di luar toilet. Di imigresen, air kena reject, so jangan bawa. Yang penting, botol air! Paling penting. Kalau tak de, memang tak dapat nak beristinjak lah korang. ;D  

Nanti kita sambung lagi next entry ok. DAY 1 at PERTH, Western Australia.
Gambar-gambar akan diupload dengan rakusnya di next entry.

Thank you for reading! 

No comments:

Awak mungkin suka baca ini :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Please click 'Older Posts'
The Loner says Thank You =)