Sunday, July 31, 2011

Ahlan Ya Ramadhan!! =)

Salam alaik..

Alhamdulillah, akhirnya saya dipertemukan dengan Ramadhan kali ini.. Setinggi kesyukuran dipanjatkan.. Ada insan2 yang Allah pilih untuk kembali bertemuNya sebelum tibanya Ramadhan.. Sekali lagi hati mengucapkan syukur.. Saya tak tau kenapa saya rasa Ramadhan kali ini begitu hening sekali.. Saat mendengar lafaz azan Maghrib di masjid terdekat, menandakan hari sudah menginjak 1 Ramadhan, jiwa rasa terharu, hati rasa sebak sekali.. Sebab diri yang hina ini masih diberi peluang bernafas di bulan barokah ini.. Mungkin ini Ramadhan terakhir buat saya? Siapa tahu? 

Terus terang saya cakap, saya merasakan ini adalah Ramadhan pertama buat saya.. Saya belum pernah mahu mendalami apa itu erti Ramadhan yang sebenarnya.. Apa yang saya tahu puasa, puasa dan puasa.. Malam solat tarawikh, tu pun 8 rakaat saja.. Kalau rajin sikit, baca Quran.. Seperti suatu skema jawapan yang telah tersurat.. Tahun ini, saya sudah bina azam awal-awal.. Saya tak mahu mensia-siakan Ramadhan lagi.. Saya rasa saya merupakan seorang insan yang teramatlah rugi, tak pernah menghargai bulan mulia ini.. Ya Allah, jahilnya diri ini.. Ya lah, Allah dah bagi macam-macam offer yang sangat best.. Tapi, buat tak tahu je.. Malam-malam dihabiskan dengan internet pastu tido pastu bangun sahur, pastu solat subuh, pastu tidur balik.. Bulan Ramadhan tak lama pun.. 30 hari saja.. Dan di dalam 30 hari itu, terdapat satu malam yang lebih baik nilainya daripada seribu bulan.. Jadi, tak salah rasanya berkorban sedikit waktu tidur untuk mendapat kelebihan-kelebihan Ramadhan yang tidak ternilai.. Bodoh sungguh saya selama ini.. Tak tahu menilai.. InsyaAllah saya akan cuba untuk penuhi Ramadhan ini dengan 'sesuatu'.. Sebagai bekal untuk ke alam sana insyaAllah.. Risau takut kekeringan amal waktu dihitung kelak, nauzubillah.. 

Oklah ye.. dah pukul 5 pagi, nak kejut family bangun makan sahur.. First sahur, saya masak daging masak kicap, dan ayam goreng bawang.. Hehe.. Awal2 ni rajin lah kan? Lepas ni harapan.. Korang makanlah nasik putih dengan serunding je.. Ngeh2.. Hidangan dah siap dari pukul 4.30 lagi sebenarnya, tapi kalau kejut dorang awal2, tak dapat pahala sunat melewatkan sahur pulak kan? hehe.. *eh kenapa saya cakap skema ni.. oh.. selaras dengan tema bulan baik, harus lah cakap baik2* ;D

Thanks for reading.. =)

3 comments:

LynN LoLa~~ said...

selamat berpuasa onie!

[fathiyyah] said...

im touched :')

Ramadhan Kareem. Mari sama2 kita rebut 'megasale' Ramadhan ini ^^

Ain Atika Zailani said...

heheheh...nak dapat kan pahala sunat kena gerak lewat ye...hihihi..awal2 ni kita memang rajin nak masak sahur kan? heee...last puasa nanti tengok laaaahhhh...=p

Awak mungkin suka baca ini :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Please click 'Older Posts'
The Loner says Thank You =)