Tuesday, June 8, 2010

Tentang RINDUku…


R.I.N.D.U. Pada pendapat saya, RINDU adalah merupakan satu perasaan paling ikhlas yang ada pada setiap manusia.. Kenapa saya mengatakan begitu? Sebab RINDU tak boleh dipaksa-paksa.. Ia adalah diluar kawalan kita bukan? Hatta diri sendiri pun tak boleh memberi arahan untuk merindu, apatahlagi orang lain.. It’s involuntary act.. RINDU adalah suatu perasaan yang benar-benar tulus, terbit dari hati.. Perasaan yang sungguh suci, anugerah Tuhan..Haiwan juga pandai merindu, apatahlagi kita manusia.. Cinta masih boleh dipaksarela walaupun olok-olok tp tidak RINDU.. Benar RINDU itu ikhlas bukan?

RINDU boleh jadi kepada sesiapa dan kepada apa saja.. Disini saya kecilkan skop rindu kepada seorang insan.. Kerana saya begitu merindui seseorang saat ini.. Saya merasakan ada suatu kuasa kuat sedang mencengkam diri saya sekarang iaitu RINDU.. Bila keRINDUan mencengkam jiwa, saya lansung tak dapat berbuat apa-apa.. Kerana apa? Kerana saya seorang perempuan, dan insan yang dirindui itu adalah seorang lelaki.. Dua jantina yang berlainan kan? Mungkin kerana itulah rindu ini terasa begitu kuat.. Agak memeritkan bila RINDU yang tersimpan ini tak dapat disalurkan kemana-mana..Tak dapat diluahkan.. Tak dapat berbuat apa-apa.. Sungguh sakit.. Inilah yang saya kira derita merindu.. Mungkin orang akan cakap, “pehal beb rindu-rindu, teknologi kan ada, guna la..mesej ke, call ke, YM ke, skype ke, facebook ke..apa susah..” Itulah yang saya tidak mahu.. Kalau diikutkan saja rasa hati, mahu saja diri ini memicit-micit butang henset mengungkapkan kata-kata rindu padanya, ataupun cukuplah saja bertanyakan khabarnya..adalah dia sihat, dah makan ke belum, ada masalah ke, tenangkah jiwanya sekarang, rindu saya jugakkah.. Tapi, sekali lagi saya cakap, saya perempuan, dan dia lelaki.. Bukankah perlu ada batas?? Saya pernah tulis dalam post sebelum ni, saya nak jadi yang ‘termahal’.. sebab itu saya kira cara-cara sebegitu juga akan mengurangkan nilai kemahalanku..semakin susut harganya nanti..itulah yang saya tidak mahu..

Andai diikutkan saja perasaan yang bergejolak, apa saja bisa dibuat..kan? Masih saya ingat nasihat ma suatu hari tu kepada saya..masa tu saya masih disekolah menengah.. Dia cakap, nanti saya dewasa, dah ada boyfriend, jangan kerap jumpa, jangan kerap berbual di phone atau live, jangan kerap mesej.. Limitkan hubungan sebelum akad nikahnya sah.. Aku tertanya-tanya juga kenapa memandangkan aku melihat disekelilingku itu adalah perkara lumrah bagi golongan yang hangat bercinta.. Ma cakap lagi, “hilang manisnya nanti.. kalau dah tahu serba serbi pasal dia, lepas kahwin nak tanya apa lagi? Kalau sekarang dah bergurau senda bagai nak rak, lepas kahwin, benda tu dah jadi benda biasa, dah muak.. Kalau sekarang dah dok puja-puja, cakap ‘I love U’ tiap-tiap hari, lepas kahwin dah boring dengar, dah pudar maksudnya..Percintaan ni ada peratusan..Kalau cinta tu 100%, kalau dah guna 50% sebelum kahwin, dah tinggal 50% je lagi lepas kahwin..jadi tak ada makna dan manisnya lagi perkahwinan tu”.. Saya pegang kata-kata mak saya ni sampai sekarang.. InsyaAllah, sampailah saya kahwin nanti..

Aaaahhhhh..RINDU RINDU RINDU.. tak tergambar betapa saya merinduinya..mungkinkah ini hanya dorongan syaitan? Mintak jauh.. Dalam sujud sunyi saya berdoa..Jikalau dia bukan untuk saya, berilah petunjuk terbaik buat kami namun jikalau benar dia ditakdirkan untuk saya, satukan hati saya dengan hatinya, dan perasaan RINDU inilah yang dianugerahkan oleh Allah kepada saya.. Namun, saya tak pernah rasa penat merindu.. Sebab saya yakin ada jawapan bahagia darinya kelak.. Saya tahu.. Saya yakin.. Jadi, usahlah merasa letih merindu.. Mungkin inilah yang lebih baik, dari anda menjual diri anda sebelum tiba waktunya.. Teruskan merindu..dan teruskan berdoa..kerana Allah tahu apa yang terbaik buat kita..


No comments:

Awak mungkin suka baca ini :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Please click 'Older Posts'
The Loner says Thank You =)