Sunday, October 20, 2013

Kisah Tagger Labour Room

Salam..

Hari ni genap usia 3 minggu saya bergelar Pegawai Perubatan Siswazah Gred UD41. Gred yang paling rendah di kalangan para doktor. Ini luck atau apa saya tidak tahu, tapi saya memulakan karier saya sebagai House Officer (HO) di Jabatan Obstetriks & Gynaecology (OnG) atau lebih dikenali sebagai Sakit Puan. Antara field yang paling sibuk. 5 orang insan terpilih termasuk saya untuk menjalani kehidupan awal di sini.

Hari-hari terawal sebagai HO, saya dinamakan tagger yang harus menjalani tagging dari pukul 7am-12am midnight setiap hari, no weekends, no off days selama 7 hari berturut. 7am disini bermaksud 7am wajib selesai review patient, maka harus tiba di hospital 6.30 pagi dan 12am disini bermaksud kalau ada patient yang baru masuk pukul 11.55pm, harus bertanggungjawab sepenuhnya tak kiralah sampai pukul 1am. Sepanjang tagging, tidur tak sampai 4 jam pun setiap hari. Jarang-jarang sekali saya berkesempatan untuk makan dan minum. Nak solat pun kena curi-curi masa. As a result, saya hilang 2 setengah kilo dalam temph 7 hari. Hehe.. Balik pukul 1am, ma dah tunggu kepulangan anakandanya dan dah panaskan lauk dan nasi. Berselera sungguh makan masakan ibu setelah seharian kerja macam nak gila. Sayang ma!!

Dari 7am-12am, saya dimarah, diherdik, dimaki, dibebel. Saya sedar saya tagger dan first poster, jadi saya memang bodoh. Saya harus terima semua kata-kata itu. Telan. Hadam. Dalam hati hanya Tuhan yang tahu betapa jiwa mengaduh kesakitan, fizikal menjerit kepenatan. Dan hasilnya sekarang saya seakan sudah muak, berhati kebal, berjiwa keras dan tidak berperasaan. Haha! Hebatkan penangan waktu tagging! Jadi, tolong jangan salahkan saya kalau saya kurang berperasaan dengan anda-anda semua.

Semasa tempoh tagging, banyak perkara saya belajar. Dari admit patient ke ward/labour room, manage patient di High Dependency Unit (HDU), clerking patient dengan sungguh pantas, buat VE sampai jemu, PSE, ARM, jahit tear/episiotomy, conduct delivery, assist Caesarean section, refer patient via phone to medical/paeds/anaest, trace result, blood taking, septic workout dan banyakkkkk lagi tak terkira. Sampailah ke kes-kes emergency contohnya uterine rupture, eclampsia, BP crises, shoulder dystocia, dan lain-lain. Dan setiap itulah saya diherdik lagi dan lagi, oleh senior doctor, pesakit dan juga staffnurse. -_-

Tiba hari ke tujuh tagging, specialist yang menilai kami mengumumkan bahawa saya dan seorang lagi sahabat saya boleh off tag. Alhamdulillah. Tapi kenapa hanya kami berdua? Saya tak rasa pun saya ni competent. Saya sama je dengan yang lain. Saya rasa relief off tag tetapi tak gembira sebab sahabat-sahabat saya lagi 3 orang harus extend tagging lagi 3 hari. Tau tak tagging tu penaaaattttt mcm nak gila?

2 comments:

lynnlola said...

aaaa onie takotnyeee lynn >___<
lgi few weeks nak pro. pastu keje. keje mcm sgt menyeramkan :(

lynnlola said...

aaaa onie takotnyeee lynn >___<
lgi few weeks nak pro. pastu keje. keje mcm sgt menyeramkan :(

Awak mungkin suka baca ini :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Please click 'Older Posts'
The Loner says Thank You =)